Saturday, February 19, 2011

KISAH CINTA RASULULLAH


ASsalamualaikum...apa khabar para blogger-blogger semua...harap sihatla hendaknya .entri kali ini  kisah cinta Rasulullah..
sebenarnya cerita ini di ceritakan oleh adik sepupu saya melalui sms .saya nak post masa maulidur rasul hari tu tapi apakan daya adik sepupu saya belum dapat habiskan penceritaannya .dia  dapat habiskan cerita ini masa saya tak dapat on9 jadi di tanggukan hinggala kehari ini. terima kasih ya dik kerena sudi ceritakan untuk kakak .jadi  saya nak kongsi untuk semua ..hayati ...cerita ini dengan baik.
 selamat membaca buat semua ...yang sudi membacanya ...

Ada sebuah kisah cinta yang sebenar -benar cinta yang di contohkan Allah swt melalui  kehidupan Rasul-NYA .

Pagi itu ,walaupun langit mulai menguning ,burung guruh enggan mengepakkan sayapnya.
pagi itu Rasulullah dengan terbatas memberikan khutbah .
wahai umatKu kita semua ada dalam genggaman Allah swt dan cinta kasih-NYA maka taatila dan bertakwalah kepada-NYA.Ku wariskan 2 perkara pada kalian Al-QURAN dan SUNNAHKU .barang siapa yang mencinta AKUdan kelak orang-orang yang mencintaiku akan masuk syurga.bersama -sama dengan Aku.khutbah singkat itu di akhiri dengan padangan mata Rasulullah saw .yang tenang dan penuh minat menatap sahabatnya satu -persatu  .

Abu Bakar menatap mata itu dengan berkaca-kaca ,Umar dadanya naik turun menahan nafas dan tangisnya,Usman menghela nafas panjang ,Ali menundukkan kepalanya dalam-dalam.isyarat itu telah datang saatnya telah tiba,Rasulullah saw akan meninggalkan kita semua,keluh hati semua sahabat kala itu.
Manusia itu hampir selesai melaksanakan tugasnya di dunia.

Tanda-tanda itu semakin kuat .Ali dan Fadhal dengan cergas menangkap Rasululah saw yang bekeadaan lemah dan goyah ketika turun dari Mimbar .di saat  itu kalau mampu seluruh sahabat yang hadir pasti akan menahan detik-detik yang berlalu .

Matahari kian tinggi tapi pintu rumah Rasulullah tertutup. sedang di dalamnya Rasulullah sedang berbaring lemah dan keningnya berkeringat membasahi pelepah kurma yang menjadi alas tidurnya.
tiba-tiba dari luar pintu terdengar seseorang yang berseru mengucapkan assalamualaikum .
boleh saya masuk ?”tanyanya .tapi Fatimah tidak mengizinkannya masuk .maafla ayahKu sedang deman kata Fatimah membalikkan badannya dan menutup daun pintu. Kemudian ia kembalik menemani ayahnya yang ternyata sudah membukak mata dan bertanya pada Fatimah .siapakah itu wahai anakku? Tak taula wahai ayahKu orang itu sepertinya baru sekali ini Aku melihatnya “tutur Fatimah lembut. Lalu Rasulullah menatap putrinya itu dengan pandangan yang menggertarkan seolah-olah bahagian demi bahagian wajah anaknya itu henadak di kenang.

Ketahuilah Dialah yang menghapuskan kenikmatan sementara .Dialah yang memisahkanpertemuan di dunia ini dialah Malaikat maut .kata Rasulullah .Fatimah pun menahan ledakan tangisannya Malaikat maut pun datang menghampirinya .tapi Rasulullah menanyakan kenapa Jibril tidak  menyertainya. kemudian dipanggil Jibril yang sebelumnya sudah siap diatas langit dunia menyambut roh Kekasih Allah swt dengan pehulu dunia ini .Jibril jelaskan apa hakku nanti  di hadapan Allah swt ?tanya Rasulullah dengan suarayang amat lemah .

Pintu-pintu langit telah terbuka ,para Malaikat telah menanti rohMu ,semua syurga terbuka  luas menanti kedatanganmu .”kata Jibril.tapi ternyata itu  tidak membuatkan Rasulullah lega ,matanya masih penuh kecemasan.”engkau tidak senang medengar khabar ini ?”Tanya Jibril lagi .khabarkan kepadaku bagaimana nasib Umatku kelak?”jangan khuwatir wahai Rasul Allah ,aku pernah medengar Allah swt  berfirman 


kepadaku  ;


Ku haramkan syurga bagi siapa saja kecuali umat Muhammad telah berada di dalamnya “kata Jibril .

Detik-detik semakin dekat .saatnya Izarail melakukan tugas .perlahan roh Rasulullah di tarik Nampak seluruh tubuh Rasulullah  saw  bersimbah peluh  urat-urat lehenya menegang,Fatimah  memejamkan mata .Ali yang di sampingnya  menunduk semakin dalam  dan Jibril memalingkan muka.”jijikkah kau melihatku hingga kau palingkan mukamu Jibril ?”Tanya Rasulullah kepada Malaikat penhantar wahju itu .siapakah yang sanggup  melihat kekasih Allah  swt.di renggut  ajalnya .”kata Jibril.

Sebentar kemudian terdengar Rasulullah saw  memekik kerena sakit yang tak tertahankan lagi .Ya Allah dahsyatnya maut ini ,timpakan saja semua siksa maut ini kepadaku,jangan kepada umatku.
Ali segera mendekatkan telingan nya ,peliharala sholat dan peliaharala orang-orang lemah diantaramu .
di luar pintu  tangisan mulai terdengar  bersahutan .sahabat  saling berpelukan .Fatimah menutup tangan di wajahnya dan Ali kembali mendekatkan bibirnya di bibir Rasulullah yang mulai kebiruan .

Umatiii,umatii,umatiii dan berakhirlah  hidup seorang manusia mulia  yang memberi sinaran itu.
Allahumma sholli 'ala Muhammad  wa baarik wa salim 'alaihi.  
katakan la apa yang ada di hatimu  sekarang ? 

nota:betapa Rasulullah amat mencintai umatnya sampai akhir  hayat beliaupun masih  bertanya tentang umatnya..tapi apa yang kita buat untuk Rasulullah ...renungkanlah ..mudah-mudahan kita di antara umat yang akan bersama-sama Rasulullah di dalam syurga ...AMIN...

~waslam~

2 comments:

Fadzli Amir said...

Itulah dia kekasih Allah....Nabi sekalian ummat...

intan abidin said...

betul tu...memiliki haklak yang terpuji buat panduan umat manusia...