Wednesday, November 3, 2010

usaha tangga kejayaan

salam kali ini kita bercerita tentang kejayaan pula...hehehe :)

sebenarnya   minda kita boleh melakukan banyak perkara pelik  secara automatik.
how is more important than how we work  for it.otak sangat luar biasa sebab  tu Tuhan letak tu di bahagia atas anggota badan kita .Maknanya dia bukan sekadar untuk berfikir ,mengingat,lepas tu sakit kepala,pening kepala atau deman ,tapi membantu merealitikan semua yang kita impikan .

saya nak tegaskan lagi apa yang kita usahakan  kita akan dapat .saya ada ramai kawan  yg sekarang benar -banar  dah menjadi manusia .dalam perkataan lain berjaya dalam bidang yang saya tak jangka.bermakna bidang tu sangat payahla.


gambar  ni sebagai hiasan
seorang wanita jawa sekarang menjadi pensyarah  bahasa perancis  di universiti.kira2 sepuluh tahun dulu dia memang sebut dia nak masuk universiti  walaupun pada ketika itu dia hanyalah seorang petugas diserikat penerbitan .ikut logik akal memang tak kwmanalah dia ,sekarang da jadi pensyarah bahasa perancis.

bagitu juga dengan seorang gabenor yg berasal dari keluarga yang susah  sampai mandi air kencing ,di hina begitu sekali akhirnya menjadi  gabenor  .sebab apa ?dia berusaha,.

sorang lagi kawan saya dah menjadi jutawan walhal dulunya merempak  tak tentu hala.sabab apa ?sebab 20 tahun dulu dia pernah sebut pada saya bahawa dia nak berjaya .maka,berjayalah dia .

sebaliknya ada juga orang yg saya kenal  sekarang ni berakhir  sebagai  penjenayah,penagih tegar dan suami zalim .sebab apa ?memang sepanjang saya  berkawan dengan mereka  dari dulu lagi mereka tak pernah  pun beri tau saya  impian cemerlang mereka .mereka hidup seadanya,begitu saja ,jadilah mereka seperti itu.

kan itu membuktikan  apa kita nak jadi  dan kita yang tentukan .Kita nak jadi orang berjaya ,kita yang usahakan ;kita nak jadi sampah masyarakat ,kita juga yg usahakan.jangan salahkan TUHAN kalau anda tak barjaya, tapi salahkan diri sendiri  sebab itu adalah pilihan anda.

note:pinjam kata2 DR TUAH ISKANDAR al-Haj..
kita ambil sebagai  motivasi untuk kita membina  kejayaan.. amin
selamat berjaya buat semua

No comments: